Lifestyle coaching

Het belang van een goede gezondheid is algemeen bekend. Dat u daarvoor gezond moet eten en regelmatig bewegen is ook niet nieuw.
Het klinkt logisch en gemakkelijk, maar in het dagelijks leven blijkt dit lastig te zijn. Wij kunnen u helpen de regie over u eigen leven weer te nemen. Door samen met u antwoorden te vinden op vragen als:

  • Hoeveel moet ik bewegen? Beweeg ik wel op de juiste manier?
  • Welke voeding is goed?
  • Hoe houd ik het vol om dit allemaal te doen?

Verantwoordelijkheid nemen voor uw eigen gezondheid is soms hard werken, maar geeft ook veel voldoening. Dit wordt ook wel persoonlijk leiderschap genoemd. U wordt zich bewust van uw levensomstandigheden zoals: werk, leeftijd, sociale omgeving en persoonlijke ontwikkeling.

Voedingsadvies

Volgens de Chinese geneeskunde heeft alle voeding een energetische waarde die invloed heeft op het lichaam en de geest. Zo zijn er voedingsmiddelen die verkoelend werken of juist verwarmend, versterkend of samentrekkend. Deze eigenschappen zorgen ervoor dat het lichaam in balans blijft, maar kunnen er ook voor zorgen dat er ziekte of onbalans ontstaat indien er op de verkeerde manier mee omgegaan wordt.

Een voorbeeld is het drinken van sinaasappelsap. De energetische waarde van de sinaasappel is verkoelend. Deze vrucht groeit in warme landen om daar de mens van binnenuit te verkoelen. Iemand die het snel koud heeft, doet er dus goed aan om ’s ochtends geen sinaasappelsap te drinken maar liever warm perensap met eventueel kruiden.

Goede voeding is belangrijk bij het herstel van ziekte. Omdat ieder mens een uniek spijsverteringssysteem heeft is een advies over voeding gebaseerd op uw persoonlijke situatie. We bespreken welke soort voeding het beste bij u past.

Qi Gong

Als aanvullende therapie of trainingsvorm kan de acupuncturist u Tai Chi of Qi Gong aanraden. Dit is een bewegingsvorm waarbij met aandacht ruime, langzame bewegingen wordt gemaakt en bewust wordt geademd. Zo ontstaat een heilzame innerlijke balans.

Het is een ideale methode voor mensen die minder kunnen of moeten trainen maar wel in beweging willen blijven. Of voor mensen die hun mentale overbelasting willen verminderen.

De oefeningen zijn gemakkelijk aan te leren en thuis uit te oefenen. Het kan zijn dat u aangeraden wordt om een bepaalde oefening een paar keer per dag thuis te doen om het herstel te bevorderen. De oefeningen worden zittend of staand uitgevoerd en je hebt er niet veel ruimte voor nodig. De bewegingen worden ontspannen uitgevoerd, zover dat het lichaam het toelaat.

Er wordt lesgegeven in kleine groepjes. U kunt daarvoor contact opnemen met Laura Broeders.